Nejdřív fakta… Vztahy v práci, obecně mezi lidmi vzbuzují emoce. To nejde popřít.
Emoce mají schopnost člověka pěkně rozhoupat. To už většina z nás zažila dokonce na vlastní kůži.
Takto emočně rozhoupaný člověk může při své práci napáchat pěkné škody.
Shodneme se?
V práci například zažijete…
- nesnášenlivost
- pomluvy
- závist
- šikanu
- nedůvěru
- vyčlenění
- strach
- pohrdání
- intriky
- nátlak
- neinformovanost
- zatajování
- ignoraci
- neúctu
- řadu dalších situací, které nejsou zrovna příjemné…
Nebo vy znáte někoho, kdo by to zažívat chtěl? Já tedy ne.
A znáte firmu, kde se nic z toho neděje? Já tedy ne.
Shodneme se i na tomto?
Je to problém a jedna z definic uvádí, že „problém je situace k řešení“. Řešit se dá padákem člověku, kterého většina (nebo jen šéf) určí jako viníka. Málokdy to bývá „černobílé“, a navíc by ve firmě nakonec mohla zůstat jen kopírka…
Jak to tedy řešit? Klasika… špatná a dobrá zpráva. Nejdřív ta špatná. Univerzální řešení tématu „vztahy v práci“ na lusknutí prstů neexistuje, a tou dobrou zprávou je existence postupů, které fungují. Troufnu si napsat, že jejich podstatou je selský rozum. Nástroje využité k postupům zas vychází z pozitivní psychologie. Úplně na konci shrnu do jasných a jednoduchých kroků.
Vztahy v práci, a jak zlepšit?
Ještě před tím si přečtěte reálný příběh. Jde o přepis jedné zpětné vazby (originál je ve formátu jpeg).
První setkání s Martinem probíhalo u mne v kanceláři. Přišel s nabídkou a nápadem, jak rozšířit nabídku našich zájezdů. Během povídání jsme nakonec zabrousili úplně jinam. Začali si povídat o různých typech klientů, různých lidských povahách apod. a já se úplně mimoděk rozpovídala o současné situaci u nás ve firmě, kde jak už to v ženském kolektivu (až na 2 výjimky) bývá, docházelo k pomluvám, občas i intrikám a přenos pracovních informací byl nejednotný a neplnil zcela svou funkci. V týmu se tvořili „partičky“ a firma jako celek netáhla za jeden provaz.
Martin nabídl, že s tím zkusí něco udělat. Já nejsem velký příznivec různých typů workshopů, ale Martin mě svým povídáním a pohledem na věc tak zaujal, že jsem si řekla, že to zkusím a pustili jsme se do toho.
Martin s Petrem s námi zrealizovali Iniciační workshop, při němž jsme si uvědomili řadu AHA momentů, z nichž ten nejsilnější byl o komunikaci. Každý z nás si myslel, že to dělá dobře a většina z nás si vůbec neuvědomovala, že se nějaká věc dá dělat i jinak. Pánové nás donutili podívat se na problém zvenku a my najednou pochopily, že stačí změnit úhel pohledu a že se změnou bychom měli začít každý u sebe. Nastartovali jsme nová pravidla a cestu ke změně. Rázem jsme věděli, co potřebujeme a sestavili jsme plán kroků k dosažení našeho cíle.
Během několika týdnů, kdy jsme cca 1x týdně pracovali pod vedením Martina a Petra, se nám podařilo stmelit tým, obecně zvednout energii všech a kompletně proměnit atmosféru v celé firmě. To nám potvrdili i partneři, kteří přišli do firmy po delší době…
Důležité je, že inspirativní a nenásilný přístup vzbudil chuť zlepšovat jednotlivé situace a procesy. Všichni najednou měli chuť zkoušet nové věci a dostali chuť spolu více diskutovat, jednoznačně k sobě začali být mnohem tolerantnější.
Vznikla tak například pracovní skupina (není jediná), jejímž cílem je sbírat náměty, nápady, inovace a implementovat je do chodu společnosti. Celkově vnímám spolupráci s Ad Point jako velmi přínosnou. Jejich empatický přístup společně s použitými technikami mohu jen a jen doporučit.
Lenka Viková – majitelka společnosti
Závěrem slíbené shrnutí vedoucí ke zlepšení vztahů v práci…
- Detekce a pojmenování problému.
- Jak a čím se problém projevuje.
- Definice žádoucího stavu.
- Sestavení plánu kroků k jeho dosažení.
Zní to velmi jednoduše a ono to jednoduché je, avšak je třeba jedné veledůležité ingredience…
A přesně s tím umíme pomoci.
životní a firemní kouč, zakladatel platformy KOUČ NA DRÁTĚ