Koučování pro vás umí udělat opravdu hodně věcí, ale jednu z nich mám opravdu nejraději. Připadá mi zcela fascinující a ráda bych se s vámi podělila o to, která funkce koučování to vlastně je.

Abyste to uměli ocenit, nejdřív se podívejme na multifunkčnost koučování pěkně popořádku.

Koučování – moje téma

Pokud se rozhodnete vyhledat kouče a navázat s ním spolupráci, pravděpodobně máte nějaké téma, s kterým chcete v životě pohnout.

Takové téma může mít různé podoby od dlouhodobé nespokojenosti až po urgentní potřebu vyřešit něco, co se limitně blíží katastrofě.

Koučování umí řešit obojí. První krok je s koučem dobře formulovat, co je vaší prioritou v danou chvíli. Ale nebojte, dobrý kouč to z vás během prvního sezení vytáhne jako nic.

Ke mně přicházejí klientky například z těchto popudů…

Koučování – situace 1

Simča: 2 děti (12 a 14), je spokojená v práci, s manželem střídavě oblačno, ale dobré.

Simča přichází ve stavu: „A to je jako všechno? Co se svým životem dál? Kde se mohu realizovat? Jsem otrávená, vůbec mě to nebaví jako dřív.“

Řešení a vyústění koučovací spolupráce: Simča cítí podporu. Cítí, že v této situaci není sama. Postupně začíná vidět a chápat své možnosti, daří se jí přemýšlet o svém životě úplně jinak a vyskakují jí na mysli aktivity, které by ji před tím v životě nenapadlo dělat. Postupně se realizuje v organizování komunitního života u nich v obci. Její akce jsou úspěšné a Simča si zase připadá být „součástí kmene“.

Koučování – situace 2

Eva: 1 dítě, samoživitelka.

Není spokojená v práci, kterou dělá, a zvažuje, že se vydá a sólovou dráhu spisovatelky a novinářky, což je její dávný sen. Má ale ze změny strach, bojí se, že nedokáže dohlédnou všechny důsledky. Bojí se pustit se jistot, bojí se, že nebude umět sama sebe dostatečně motivovat a organizovat, aby zvládla pracovat na volné noze.

Řešení, které přináší koučovací spolupráce: Eva si podrobně mapuje, co by taková změna znamenala. Cítí podporu a motivaci, ale chápe, že rozhodnout se a přijmout odpovědnost za své rozhodnutí stejně musí sama. To jí přestává stresovat, a naopak z této svobody čerpá sílu. Popisuje si jednotlivé možnosti a nachází několik variant kompromisu, který je mnohem přijatelnější než radikální řez. Pro jednu z variant se pak rozhoduje a za podpory koučky ji uvádí v praxi. Koučování jí pomáhá vracet se ke svému „proč“ a v těžkých momentech využívá sdílení a nadhled, který díky koučovací spolupráci neztrácí. Po náročné změně si postupně stabilizuje nový způsob existence, kde se cítí víc svobodná a užitečná.

Koučování – situace 3

Martina: účetní v rodinné firmě, spokojený život, několik vnoučat.

Martina přichází v situaci, kdy po mnoha letech v rodinné firmě zvažuje odchod. Martina by se moc ráda pustila do koučovacího výcviku, aby se sama stala koučkou a mohla pomáhat lidem s rozhodnutími, jako je to její. Zatím však nenachází sílu odejít, bojí se změny. Ze všeho nejvíc se bojí, že svým odchodem pošramotí vztahy v rodině. Má pocit, že s ní a s jejím podílem na chodu firmy všichni počítají a ona si nemůže dovolit odejít.

Řešení, které přináší koučovací spolupráce: Na koučování nejprve zkoušíme somatickou techniku, která pomáhá při rozhodování dilematu. Tato technika má jasný výsledek –Martina opravdu potřebuje spolupráci ukončit. Už o tom nepochybuje. Po tomto rozhodnutí se Martině značně ulevuje a nachází energii na to hledat způsoby, jak to udělat. Společně hledáme komunikační strategie a odvahu a energii změnu udělat.

Dnes má Martina úspěšně za sebou koučovací výcvik a plně se věnuje své koučovací praxi.

Tato třetí situace krásně tvoří oslí můstek k tomu, abych vám tedy konečně prozradila, co mám na koučování vůbec nejradši.

Koučování – multifunkční balíček

Jak jsem psala na začátku, koučování je multifunkční balíček – moc v 1.

  • Koučování vám pomůže najít řešení vašeho problému.
  • Koučování zvedne kvalitu vašeho bytí. Klidně o hodně.
  • Koučování vám dá pocit, že na to nejste sami.
  • Koučování vám poskytuje kontinuální podporu.
  • Koučování vás hodně baví, je to čas a energie, kterou věnujete jen vy sami sobě. A to už je něco!
  • Koučování vám dává perspektivu a možnosti. Možnosti znamenají svobodu.
  • Koučování vám pomáhá věřit, že svět je v pořádku a dává smysl.
  • Koučování vám ukazuje, že ve svých trablích nejste sami, ale mnoho lidí je na tom podobně. Nebo hůř.
  • Koučování vás posouvá vpřed.

Díky koučování držíte směr, ale nebojíte se ho přizpůsobit a pozměnit, když je potřeba.

Díky koučování se nezaseknete na jednom místě. Nebo ne na dlouho.

Díky koučování znáte stále víc sami sebe, své potřeby a způsoby, jak si to, co potřebujete, dodávat.

Díky koučování se cítíte líp. Život vás (zase) víc baví. Máte dost energie na své blízké.

Mohla bych pokračovat ještě několik stránek.

Ale teď konečně vám prozradím tu největší pecku.

Ať už přicházíte do koučovací spolupráce s jakýmkoliv zadáním, ať už vás koučuje kdokoliv jakýmkoliv typem nebo druhem koučinku (a že jich je), ať už s koučováním začínáte, nebo máte s koučovacím procesem dlouhodobé zkušenosti, koučování vždycky funguje tak trochu jako kurz sebekoučinku. Vedlejším efektem toho, že se účastníte koučovacího procesu, je vaše zvyšující se kompetentnost poradit si dobře i bez kouče.

Co to znamená?

Že postupem času si budujete schopnost koučovat sami sebe. Postupně se svým koučem (koučkou) zažíváte principy toho, jak koučování funguje. Máte přístup k přímým prožitkům toho, co koučovací proces způsobuje. Učíte se nad svým životem přemýšlet jinak. Učíte se nejprve tvořivě a efektivně odpovídat na koučovací otázky, ale postupně se učíte i správně se sami sebe ptát. Správně se motivovat.

S každým koučovacím sezením víte o trochu víc, jak zacházet sám/sama se sebou. Aby vám bylo líp. Aby vám už nikdy nebylo tak mizerně. Díky koučování zvyšujete svou kompetentnost jakési „prevence“ – dokážete zamezit včas tomu, abyste se propadli zase někam úplně dolů.

Učíte se znát a hlídat si svoje hranice (to je mimochodem téma, ke kterému se dostávám bez výjimky vždycky, se všemi klienty, kteří se mnou kdy prošli koučovacím procesem).

Učíte se znát svoje reakce a osvojujete si strategie, jak s nimi vědomě pracovat, aby byly takové, jaké chcete, a tvořily kolem vás realitu, kterou chcete.

Není to krása?

„Vychovat si“ klienta, který mě (ne)potřebuje?

Asi vás teď napadne, že byznysově je to pěkně pitomé. Vždyť koučové si své klienty postupně „vychovávají“ k tomu, že je klienti přestanou potřebovat!

Ano i ne.

Ano – skutečně si užívám, když po dlouhodobém koučování (některé klientky jsou se mnou i několik let různě intenzivní spolupráce) spolupráci ukončíme, a klient se už nebojí vyslat se do světa po vlastní ose. Protože už ví, jak na sebe. Důvěřuje sám sobě, že to zvládne. Takový stav velmi oslavujeme.

Ne – pokud klient ukončuje koučovací proces, obvykle už dobře ví, jaké benefity koučování přináší. Ví, kam se obrátit pro podporu, a že to není žádná slabost – spíš naopak.

Dobře ví, že pohled druhé osoby sám sobě prostě nezařídí – prostě to nejde.

Dobře ví, že podporu zvenčí sám sobě prostě nezařídí – nejde to.

Říct si o pomoc odborníkovi je důležitá kompetence, kterou je dobré začít. Začít cestu k vašemu vysněnému životu.

Je jasné, že kouč vám musí sednout – a vy musíte sednout koučovi. Jedna ze skvělých možností, jak si vyzkoušet víc koučů a najít si toho pravého, je KOUČ NA DRÁTĚ!

Linda Horčičková

Somatická koučka a průvodkyně doprovázených poutí

P.S. Kouč je vlastně průvodcem životem, a Linda dokonce organizuje tzv. Doprovázené poutě. Zkrátka je vaši průvodkyní, abyste se dostali blíže k vašemu ZÁMĚRU:-)