Během života procházíme významnými osobními fázemi a změnami, které jsou pro nás výzvami

Ne vždy vítáme změny s otevřenou náručí. I radostné události přináší určité obavy, pochybnosti a stres. Nepříjemné situace vnímáme jako ohrožení. Reagujeme na ně instinktivně útěkem, útokem nebo ustrnutím. Jsme pod vlivem negativních emocí, které zužují rozsah nastavení naší mysli a sílí tak nutkání zaútočit nebo uprchnout.

Pozitivními emocemi se podporuje hravé jednání a touha zkoumat sebe sama i okolní svět. Pozitivní emoce posilují naši kreativitu. Negativní emoce (stres, obavy, nejistota) nás přimějí si vytvářet kolem sebe ochranné vrstvy, které nás budou chránit před nebezpečím a špatnými pocity.

Je to obvyklá reakce naší mysli, která přistupuje podle zažitých starých vzorců. Staré postupy ovšem nefungují a nové nejsou ještě nastavené.

Proto je potřeba se více věnovat pozitivním emocím, díky kterým zvládneme nové a nepřehledné situace s větším odstupem a s více množnostmi řešení.

Ovšem, co když se nacházíte ve spirále negativních emocí a máte zvládnout další vlnu změn?

Rychlé návody na to nejsou. Co platí pro všechny situace je, naladit se na své potřeby a ty opečovat a doplnit.

Když jste unavení, zvládnete mnohem méně aktivit, jste rozladěni, nevrlí a do ničeho se vám nechce. Spánek je lék na všechno. Dopřejte si kvalitní spánek a jak se říká: “Ráno moudřejší večera.”

Doplňte postupně další bazální potřeby – kvalitní jídlo, dostatek tekutin, hlavně vody, pohyb, odpočinek a zajděte navštívit přátele.

Svou pozornost věnujte příjemným věcem a situacím

Čemu věnujeme pozornost to roste a tomu dáváme energii. Když budete například sledovat sled negativních zpráv, všímejte si, jaké pak budete mít reakce a své emoce. Budou pozitivní?

V období, kdy procházíte změnami je obzvlášť klíčové vyhledávat to, co vám přináší radost, co máte rádi, co vás těší. Může to být i návrat k činnosti z dětství, malování, lepení letadýlek, fotografování, …

Všechny tyto aktivity vás naladí do pozitivní energie, ze které vnímáte a vidíte mnoho řešení.

Když nic nezabírá a frčíte stále ve spirále stresu, tlaku a pochybností, řekněte si o pomoc

Někdy stačí probrat situaci s blízkou osobou. Jsou ovšem situace, o kterých víte, že je nemůžete probírat s partnerem, kamarádkou ani kolegyní z práce. Jsou tak citlivé ať už osobní nebo pracovní, že to zkrátka není možné. Ať už jste manažer, který má velkou odpovědnost za vedení lidí a fungování týmu nebo personalistka či právník pracující s citlivými údaji.

Pro takové situace je vhodné se obrátit na odborníka například kouče, terapeuta, mentora třeba z řad KOUČE NA DRÁTĚ. Kouč je pro vás parťák, který s vámi situaci projde, podpoří vás, povede vás k vašemu cíli.  Vytvoří vám prostor, kde jste sami sebou bez masek a společenských rolí, kde se vracíte ke svému autentickému já a vidíte neomezeně možností.

Přeji vám ať se daří

S láskou,

Petra Kubálková

Wellbeing koučka a mentorka